Vývoj riešenia problematiky osôb so zdravotným postihnutím vo svete a v SR po 17. novembri

Autor: Mária Orgonášová MUDr PhD | 18.11.2014 o 0:00 | (upravené 18.11.2014 o 23:32) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  110x

Na základe podnetu, adresovaného SNR a vláde SR skupinou zástupcov občanov so zdravotným postihnutím združených vo VPN, ktorý vychádzal z prehlásenia medzinárodnej Charty 80-tych rokov, vláda SR v auguste 1991 uznesením č. 466/91 (v tom čase bol premiérom  J. Čarnogurský) zriadila Vládny výbor pre otázky zdravotne postihnutých občanov Slovenskej republiky a prijala prvý zásadný dokument "Opatrenia na riešenie aktuálnych problémov v starostlivosti o zdravotne postihnutých v rokoch 1991-92". Išlo o pomenovanie najnutnejších okamžitých opatrení, ktoré je potrebné urobiť v prospech tvorby podmienok pre integráciu občanov so zdravotným postihnutím do spoločnosti. 

Za predsedu Vládneho výboru bol vládou menovaný podpredseda vlády SR, ďalšími menovanými členmi boli v rovnakom podiele ministri najvýznamnejších rezortov z pohľadu riešenia aktuálnych problémov ZPO, zástupcovia ZPO a zástupcovia humanitných a charitatívnych organizácií (spolu 21 členov Vládneho výboru).

Významným dokumentom, ktorý prijal už Vládny výbor boli "Opatrenia k rozvoju podmienok pre integráciu občanov so zdravotným postihnutím do každodenného života na r. 1993-1994".

V decembri 1993 prijalo Valné zhromaždenie OSN významný dokument: "Štandardné pravidlá na vytváranie rovnakých príležitostí pre osoby so zdravotným postihnutím." Tento dokument, i keď mal iba odporúčajúci charakter,  bol pre ďalší rozvoj podmienok života ZPO veľmi významný. Súhlasom s deklaráciou OSN,  týkajúcou sa dokumentu "Štandardné pravidlá", prijala aj vláda SR morálno-politický záväzok riešiť problémy tvorby bezbariérového životného prostredia, problémy vzdelávania a dostupnosti informácií pre všetkých, vytvárania pracovných príležitostí, dostupnosti kompenzačných pomôcok a iné. Plnenie odporúčaní “Štandardných pravidiel“ v jednotlivých krajinách bolo pravidelne monitorované zvláštnym spravodajcom OSN,  ako aj Radou Európy, Medzinárodnou organizáciou práce a ďalšími medzinárodnými organizáciami.

Žiaľ, dňa 3.1.1995 následná vláda Slovenskej republiky (premiérom bol v tom čase p. V. Mečiar), zrušila Vládny výbor, neskôr sa pokúsila chybu napraviť a uznesením vlády SR č. 66 zo 7. februára 1995 zriadila Koordinačný výbor pre otázky zdravotne postihnutých občanov SR, ale tento „Koordinačný výbor...“ prakticky stratil charakter prierezového, nadrezortného orgánu. Za jeho predsedu vláda menovala ministerku práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Za iné rezorty boli menovaní pracovníci z nižších úrovní s menšími kompetenciami. Tým sa činnosť Koordinačného výboru stala menej efektívna. Začlenením sekretariátu Koordinačného výboru do štruktúry Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky sa vytvoril na iných rezortoch postoj, že riešenie problematiky občanov so zdravotným postihnutím patrí výlučne do pôsobnosti MPSVaR SR.

Na základe ďalších skúseností občania so zdravotným postihnutím prostredníctvom svojich zástupcov sa pokúsili veci zmeniť a po voľbách r. 1998 navrhli transformáciu Koordinačného výboru na Radu vlády pre problematiku občanov so zdravotným postihnutím, ktorá ako poradný orgán vlády SR by mala posilnené kompetencie oproti súčasnému stavu. Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 392 z 2. mája 2001 vláda súhlasila s transformáciou Koordinačného výboru pre zdravotne postihnutých občanov SR na Radu vlády Slovenskej republiky pre problematiku občanov so zdravotným postihnutím

Medzitým OSN prijala ďalšie dokumenty, ako  bola rezolúciu č. 1998/31 a rezolúcia č. 2000/51, ktoré zdôrazňujú, že akékoľvek porušenie základného princípu rovnosti alebo akákoľvek diskriminácia alebo negatívne odlišné zaobchádzanie s osobami so zdravotným postihnutím, ktoré nie je v súlade so „Štandardnými pravidlami“, je porušením ľudských práv osôb so zdravotným postihnutím.

Napriek tomu, že dňa 13. decembra 2006 bol Valným zhromaždením OSN schválený zásadný, právne záväzný dokument Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím“ príslušný „Opčný protokol“, ktorý bol ratifikovaný v NR SR v marci 2010 a pre SR nadobudol účinnosť 25. júna 2010 (317/2010 Z.z. a  318/2010 Z.z.), nedošlo v slovenskej legislatíve zatiaľ k zásadným zmenám, ktoré by viedli k odstráneniu prvkov priamej, či nepriamej diskriminácie.

V súvislosti s ratifikáciou Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím, vrátane Opčného protokolu, organizácie osôb so zdravotným postihnutím problémové okruhy, ktoré, s prihliadnutím na požiadavku implementácie tohto dokumentu, si naliehavo vyžadujú legislatívne riešenia. Dodnes však prakticky nedošlo k žiadnym závažným posunom v legislatíve. V nadväznosti na vytvorenie novej Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť, zriadenej uznesením vlády SR č. 158 zo dňa 2. marca 2011, bol ako jej stály odborný orgán zriadený Výbor pre otázky týkajúce sa práv osôb so zdravotným postihnutím. Kontinuitu činnosti Výboru potvrdila vláda Slovenskej republiky svojím  uznesením č. 276 zo dňa 20. júna 2012.

Dohovorom požadované „Kontaktné miesto pre monitorovanie implementácie Dohovoru“ bolo zriadené na MPSVaR SR až v r. 2013. Zatiaľ nie sú vytvorené dostatočné podmienky ani pre účasť občianskej spoločnosti, najmä reprezentatívnych organizácií OZP, na monitorovaní, ale práve naopak, z dôvodov nedostatočnej finančnej podpory činnosti strešných, celoslovenských  organizácií občanov so zdravotným postihnutím sú tieto nútené obmedzovať svoju činnosť a dokonca im hrozí zánik.

Nasledujúce blogy budú venované konkrétnym pozitívnym zmenám v zlepšovaní kvality života ľudí so zdravotným postihnutím po 17. novembri, ale aj viacerým nedostatkom, ktorých odstránenie nie je závislé ani tak od finančných možností ako od dobrej (politickej) vôle  a lepšej spolupráce s občianskymi združeniami.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?